Sóm una escola literària

Estem vivint un moment de reflexió i transformació intensa en el món de l’educació i també  a l’Escola. Un dels aspectes que hem volgut repensar és com provoquem en els nostres infants el desig d’endinsar-se en el món de la lectura.

Hem fet debats interns, formació, visites a centres,.. i ens hem decidit a replantejar els espais i la seva organització, l’accés als llibres per part dels nens i nenes i també quins llibres posem al seu abast.  Hem canviat perquè volem infants que esdevinguin bons lectors.

Tenim clar que oferim als infants, des de ben petits, la oportunitat de manipular llibres d’imatges, contes, escenes quotidianes; que  els ensenyem a respectar el llibres i compartim el plaer de conèixer històries, mirar il.lustracions,…; els animem a continuar esforçant-se per llegir encara que costi i cada dia els convidem una estona a gaudir de la lectura;  els orientem o suggerim títols per que cadascú trobi el tipus de lectura que li agradi i els mestres donem exemple, tenint clar que si un infant ens veu llegint, ell també llegirà.

Vam demanar a la Roser Ros que ens acompanyés en aquest camí i a partir de l’assessorament que vam dur a terme tots els membres del claustre, vam implementar canvis en la distribució i ús dels llibres.

La biblioteca de l’Escola, fins al moment, era un espai ple de llibres, enciclopèdies, diccionaris i revistes pedagògiques, que els alumnes podien consultar, però sense estar satisfets de l’ús que feiem d’aquest espai.

Hem decidit reconvertir aquest espai,  utilitzat actualment com un dels espais d’aprenentatge de Cicle Mitjà i deixant aquells llibres sobre coneixement del medi adequats a les edats dels alumnes que els utilitzen.

Al replà de l’escala de Cicle Mitjà i Cicle Superior hem plantejat unes estanteries plenes de caixes per a poder col·locar uns llibres determinats, escollits curosament.

Aquesta selecció té en compte tots els gèneres (poesia, narrativa, teatre…) i també tots els formats (llibre, llibre il·lustrat, llibre àlbum, cinema, còmics…).

La classificació dels diferents llibres és segons si aquestes històries poden passar cada dia (quotidià), de tant en tant, una vegada i prou… i la lectura de descoberta. Tot i la classificació inicial, els propis alumnes deixen el llibre que han llegit a la capsa que ells creuen adequada. També disposem d’una taula en la qual els alumnes poden deixar els llibres per als quals no troben la capsa adient.

Per tant, el criteri d’ordenació pot canviar en funció de la interpretació del lector.

Aquests espais els anomenem “espais de descoberta involuntària literària “.

Una altra de les propostes que es van iniciar arran de la formació van ser “els espais de descoberta involuntària literària“, per tal de seduir, atrapar i endinsar als alumnes al gran món dels llibres.

Són espais on, sorprenentment, hi apareixen llibres. La tria literària i la seva posada en escena està relacionada amb el color, amb la textura, amb la mida… però no amb l’argument.

Majoritàriament, són llibres il·lustrats que els alumnes no han vist prèviament a les aules.

Cada mes es col·loca un espai de seducció, i al final de curs se’n fa una exposició, i és el moment on es veu que alguns espais, potser, han passat desapercebuts. En aquest cas, els mestres fan d’espietes per observar qui, com i quan s’acosta algú als llibres.

A l’Escola de l’Ateneu Igualadí es potencia la lectura amb totes aquestes noves propostes de lectura, noves adquisicions de llibres, espais de seducció literària i amb diferents activitats que es fan a les aules, com “el dia del lector”.

Tot plegat ajuda a tenir infants lectors que gaudeixen compartint temps amb els llibres i deixant volar la seva imaginació.