Albert Einstein va dir: “El que importa és no deixar de fer-se preguntes”

A l’Escola de l’Ateneu experimentem i ens fem preguntes, les responem i ens en fem de noves. Utilitzem el mètode científic d’observació i plantejament d’un problema, formulació de les hipòtesis, elaboració d’experiments i comprovació i anàlisi dels resultats. Aprenem a treure conclusions aplicables a noves situacions.

Als alumnes de 4t de primària (9 anys) ens agrada molt fer-nos preguntes: A la sortida al naixement del riu Anoia, al Molí de la Roda, vam veure molts sabaters córrer per sobre de l’aigua:

per què no s’enfonsen?.

Vam poder comprovar que la superfície de l’aigua té com una membrana elàstica tensa i que a aquest fenomen se’l coneix com tensió superficial. És per això que els sabaters poden caminar per sobre de l’aigua. Amb una sola gota de sabó aquesta tensió es trenca! Ara ja sabem perquè els sabaters no poden viure en aigües contaminades!

A la visita a la depuradora EDAR de Vilanova del Camí vam descobrir on va a parar l’aigua d’Igualada i com la netegen:

Ho podríem fer nosaltres a casa?.

Per depurar aigua a la classe vam utilitzar diferents sorres i graves i una mica de cotó. Va sortir aigua neta però no potable!.

A la sortida del Projecte Rius on vam inspeccionar l’estat del riu Anoia, vam mesurar el PH de l’aigua amb unes pastilles que feien de reactius: Sense aquestes pastilles, podríem mesurar el PH de diferents líquids?.

Ara ja sabem que el PH és una mesura del grau d’acidesa d’un compost.

D’indicadors de PH n’hi ha de diverses menes, i un dels més casolans és l’extracte de col llombarda. La col llombarda conté un pigment, anomenat antocianina (responsable del color violeta de la planta), que canvia de color segons l’acidesa del líquid. Ho vam comprovar amb el suc de llimona i el vinagre que es van tornar de color vermellós (són àcids); l’aigua que es va tornar blavosa (Ph neutre); i el lleixiu que es va tornar de color verd (és base). Va ser màgic!

El cicle de l’aigua ens el sabem molt bé, però:

podríem fer ploure a la classe?.

Vam bullir aigua a 100 ºC i vam posar a sobre una safata refredada amb glaçons. El vapor es va condensar sota la safata fins que va tornar a caure en forma de gotetes: vam fer ploure!

L’experimentació directa és la millor manera d’adquirir i interioritzar els coneixements, i a més és molt divertit!

gavines

gavinesgavinesgavinesgavinesIMG_0776 IMG_0784