30 ANYS FENT FILOSOFIA A L’ESCOLA

Com a celebració dels 30 anys del GrupIREF, es va celebrar jornada amb diferents ponents i una taula rodona

TAULA RODONA en què diverses persones vinculades a Filosofia 3-18 van compartir llurs vivències i reflexions sobre el passat, el present i el futur del nostre projecte.

Cèlia Gallardo En representació de l’Ateneu Igualadí, també  entre els centres pioners de F3/18. Tot i que jo m’hi vaig incorporar més tard, he viscut una bona part de la llarga història amb el GrupIREF. Entre les moltes alegries que la filosofia ens ha donat a l’escola cal citar de forma destacada la Revista 100, elaborada conjuntament entre escoles de 6 països d’Europa. Ja funcionava la filosofia a l’escola quan jo vaig arribar-hi. Em torna a emocionar recordar aquells moments, el desig de formar-nos els mestres nous amb El Carter Joliu i d’altres materials…

El curs 95-96 ens vam proposar participar en un Projecte Comenius de treball conjunt amb altres escoles europees. La nostra escola en va ser la impulsora. Vam decidir fer una revista, més aviat diari pel format, o periòdic. L’Ester Cucurella fou la responsable principal. Vam haver de viatjar, buscar temes… Vam arribar a treure 11 revistes: els dos primers anys, dues per curs, la resta una per curs fins al 2002. Una persona important en aquest projecte va ser en Berrie Hessen, mestre holandès a qui devem també una bona quantitat d’històries que ens han servit i encara utilitzem, com les de “Petits però valents”. La Revista 100 va significar una apertura al pensament d’altres persones i de molts països. En l’elaboració i en la lectura de la revista era freqüent sentir coses com ara “Aquests són alemanys però pensen com nosaltres”, “mira aquests dibuixos…” És clar, són nens, i a certes edats es pensen coses similars. Us passem unes quantes revistes perquè les observeu. La publicació de la Revista 100 era una festa, venien famílies, mestres d’altres escoles europees que allotjàvem a casa…  

La filosofia ens ha ajudat a desenvolupar el pensament creatiu, flexible, ha ajudat als propòsits i ha tingut en compte la imaginació, la recerca de múltiples opcions.

Ha fet possible incidir en el pensament crític adequat al context, i possibilitant l’autoavaluació per seguir avançant. Ha contribuït a reforçar el pensament curós, lligat a les emocions i a la sensibilitat. Ens ha ajudat a ser més reflexius i més rigorosos amb les idees. I ens ha ajudat a posar en relleu els grans conceptes filosòfics i els grans temes de la historia de la filosofia al llarg del temps, i posar-los enmig d’un diàleg de qualitat.

La filosofia ens ha recordat que l’escola ha de tenir com a objectiu prioritari el fet d’ajudar els nens i les nenes a pensar bé dins d’una societat democràtica i moderna, amb el compromís que allò que passi a l’escola en sigui un bon reflex. E

ns ha recordat de posar en primer pla les idees dels nens i de les nenes, avantposar-les a les dels adults que les han d’observar, tenir-les en compte i potenciar-les. A l’escola hem après que els nens i les nenes poden prendre decisions per ells mateixos. I finalment la filosofia ens ha ajudat a contemplar el coneixement com un tot, on hi ha espai i temps per a mirar les múltiples connexions i relacions entre conceptes, disciplines i habilitats. Ens ha ajudat a contemplar el llenguatge com a infraestructura del pensament i també ens ha ajudat a discernir allò que és essencial del que no ho és, buscant l’aprofundiment enfront de la superficialitat i justificant amb arguments les pròpies idees.

La filosofia ens ha ajudat a conèixer les potencialitats del verdader treball cooperatiu possibilitant comunitats de recerca molt riques. Podem dir que la filosofia ens ha ajudat a pensar l’escola en gran.

Top